vrijdag 18 augustus 2017

Vakantie, één jaar en nog wat bedenkingen.

Vrijdagavond 18 augustus 2017, tien minuutjes voor elf ’s avonds.
Hanne is net slapen en na een hele tijd is ie er weer, the urge to write…
Het is al even geleden dat ik op deze blog wat neerschreef. Er moet dan ook wel wat te vertellen zijn.
Vandaag is er wel wat te vertellen.
Hanne en ik zijn net terug thuis van onze vakantie.
Enerzijds met spijt dat ze gedaan is, anderzijds blij dat we terug thuis zijn.
Het eeuwige cliché trouwens. We kijken een heel jaar uit naar het moment dat we alles even achter ons kunnen laten en onbekende of minder gekende oorden kunnen opzoeken, als het even kan onder een stralende zon, maar we zijn aan de andere kant telkens weer blij als we de voordeur van onze thuis terug kunnen openen.
Ook al regent het thuis pijpenstelen.
Hier was het niet anders.
Al lijken Hanne en ik een koppel dat in alles afwijkt van wat ‘de standaard’ voorschrijft, eigenlijk zijn we net zoals iedereen.
Het spel kaarten is iets anders geschud, dat geef ik graag toe, maar op het eind van de rit is het gesneden koek. Zoals die voor iedereen gesneden is.
En toch…
Op vakantie gaan, hoe leuk dat ook is, de kanker reist met je mee. Tot frustratie van beiden.
Ik die leerde dat de lucht in de bergen echt wel ijler is en gelogeerd zijn op de tweede verdieping van een hotelletje dat 2000 meter boven de zeespiegel ligt ineens een opdracht wordt omdat die twee verdiepingen trappen lopen daar er twee te veel zijn, of Hanne die zag dat er tig leuke wandelpaden haar uitdaagden en waarvan ze wist dat die niet binnen de gezamenlijke mogelijkheden lagen omdat ik die gewoonweg niet meer aankon.
De berg af, geen enkel probleem. Vijf kilometer afdalen manifesteerde zich voor mij de dag erna in pijnlijke kuiten en kontkaken, zoals dit trouwens voor elke ongeoefende bergwandelaar is.
Maar de berg op was echt wel een probleem. Een helling op van pakweg een procent of 8 à 10 % moest ik na dik tweehonderd meter opgeven. De zuurstof die ik nodig had om die klus te klaren krijgen mijn longen niet meer voor elkaar. Met als resultaat dat ik in zuurstofnood kwam, kortademig werd en prikkelhoestaanvallen kreeg waar ik bijna niet meer uit kwam.
De bergen, hoe zeer ik er ook van houd, laat ik de volgende keer aan me voorbij gaan.
Hanne heeft dat probleem trouwens op magistrale wijze opgelost.
Elk (berg)stadje dat we bezochten en waar we de mogelijkheid hadden om de wagen boven te parkeren deden we dat ook. Zodat we alleen downhill moesten gaan. Samen.
Eens beneden stapte Hanne fluks heel die klim terug naar boven, pikte de wagen op, reed tot onderaan waar ik op haar wachtte en zetten we samen onze weg verder.
Of wandelde ik verder downhill tot aan het hotelletje waar Hanne even later met de wagen arriveerde.
Het was een zalige vakantie.
Toscane en Umbrië samen wat verkend, inclusief de bergen.
En daar waar we niet met de wagen tot boven konden rijden namen we er onze tijd voor, stapte ik op een tempo dat ik aankon ( en dat is elke honderd meter even blijven staan op terug op adem te komen) rustig tot boven.
Onder het wakend oog van Hanne die me steeds een stap voor was en er zorg voor droeg dat ik niet ‘over mijn grenzen heen ging’.
Ik wou haar Toscane in al haar facetten laten zien, en Hanne wou niet dat ik teveel van mezelf vroeg.
One team.
De roadtrip bracht ons in zoveel leuke plaatsen, in fantastische en minder fantastische hotelletjes en B&B’s, maar nooit in een plaats waarvan we beiden iets hadden van ‘hier nooit meer’.
We zijn dan ook niet echt veeleisend, Hanne en ik.
De geplande twaalf dagen roadtrip hebben we beiden na rijp maar kort beraad ingekort tot tien dagen.
Om een heel erg goede reden. Morgen zijn we een jaar getrouwd en die dag wilden we geen van beiden in de wagen doorbrengen.
Die willen we allebei in onze vertrouwde omgeving vieren, met een etentje in het restaurant waar we een jaar geleden met onze familie en getuigen aan tafel schoven. Om de dag af te sluiten met een pintje samen in onze staminee.
Een jaar getrouwd.
Lijkt niks, maar in ons geval is dit echt wel een mijlpaal.
Omdat ik strikt genomen de tijd niet meer gekregen had van de oncologen om zelfs maar met Hanne te trouwen, laat staan een jaar huwelijk op het palmares te kunnen schrijven.
Morgen blikken we samen terug op dat jaar.
Al weet ik nu al wel hoe ik erover denk.
Voor geen geld van de wereld zou ik dat jaar willen gemist hebben.
Als ze me vandaag komen vertellen dat ik kan genezen van die kanker, maar dat ik er Hanne voor moet laten staan, dan bedank ik daar per direct voor.
Nope, ik neem die kanker er bij, maar Hanne achterlaten, nooit.
Liever zes maanden samen met haar, dan dertig jaar zonder haar.
Al hoop ik uiteraard dat ik nog wat meer dan zes maanden krijg.
Daar weet ik aanstaande woensdag wat meer over, dan ligt er terug een scan die ons gaat vertellen of de chemo die ik nu krijg nog steeds werkt.
Al wil ik daar nu even niet mee bezig zijn.
Morgen zijn Hanne en ik een jaar gehuwd.
Daar wil ik nu mee bezig zijn.
En met niks anders.
Even de struisvogel uithangen.
Niks mis mee denk ik dan zo…
Er staat een uitstekende fles champagne koud.
Eentje die ik voor een hele speciale gelegenheid bewaarde.
Morgen gaat die eraan.
Terecht.
Op een fantastisch jaar huwelijk, op bijna vijf geweldige jaren dat we elkaar kennen. Op iets meer dan twee jaar samen als een stelletje.
En op de tijd samen die ons nog gegund is.
Het leven is mooi, ik heb het al een aantal keer gezegd en geschreven.

Je moet het alleen willen zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten